Monday, October 1, 2012

Pemuda PAS prihatin terhadap mangsa Rohingya






Dewan Pemuda PAS Perak (DPPM) melalui Lajnah Antarabangsa simpati dengan nasib saudara muslim Rohingya di Myanmar yang dizalimi.

Puluhan ribu umat Islam itu dibunuh dengan kejam termasuklah dibakar dalam keadaan yang sangat menyedihkan.

Ketua Lajnah Antarabangsa DPPM, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss yang juga merupakan Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Perak berkata, pelbagai usaha telah diusahakan dan akan dibuat untuk membantu etnik tersebut.

Antaranya ialah program kesedaran masyarakat terhadap kezaliman tersebut dan mengumpul dana bagi mengurangkan beban mereka.

Katanya, pihaknya baru-baru ini telah dijemput oleh stesen televisyen JAKTV yang berpangkalan di Indonesia bagi menerangkan serta memperjelaskan suasana yang dihadapi oleh etnik Rohingya dan ianya telah diwakili oleh Timbalan Ketua Lajnah Antarabangsa DPPM, Ustaz Fakhrulrazi Mokhtar yang juga merupakan Bendahari Pemuda Perak.

Disamping itu, Naib Ketua DPPM itu menjelaskan, pihaknya juga telah pergi ke Negara Myanmar  baru-baru ini bersama Ketua Pengarah Mobilisasi Kemanusian DPPM Sdr Adram Musan dan Ketua Unit Perubatan Lajnah Antarabangsa Dr Rosli Alani Abdul Kader dan menyampaikan bantuan melaui Presiden Majlis Hal Ehwal Islam Myanmar, Hjj Nyunt Maung Shein yang merupakan koordiantor umat Islam di Myanmar.

DPPM juga telah bertemu dengan Ketua Ahli Parlimen Muslim Myanmar, MP U Shwe Maung Abdul Razak untuk membincangkan pelan tindakan bersepadu bagi membangunkan umat Islam Rohingya Arakan dan mendapatkan gambaran sebenar.

 Dalam Perkembangan berkaitan, Raja Ahmad menjelaskan, pihaknya dalam perancangan untuk menghantar bantuan seperti pasukan perubatan, pakaian, ubat-ubatan dan makanan melaui jalan laut dan udara dalam masa terdekat.

Tambahnya, pihaknya masih memerlukan bantuan daripada orang ramai bagi menjayakan program ini dan sesiapa yang bermurah hati bolehlah menyumbang  Dewan Pemuda PAS Perak juga sedang giat mengumpul dana untuk Rohingya dan sumbangan boleh diacukan di akaun Maybank, 558015001720 atas nama Perak Care.

 


No comments:

Post a Comment